Wydawnictwo Podatkowe
piątek, 22 listopada 2024 r.
          Ostatnia aktualizacja: 21.11.2024 r., godz. 12:02
            Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 19.732
separatorgoraprzod
A A A

Reglamentowanie działalności gospodarczej

Gazeta Podatkowa

Obowiązujące przepisy przewidują dużą swobodę w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej. W praktyce oznacza to, że w większości wypadków można założyć firmę i prowadzić ją w wybranej przez siebie formie. Jednak ustawodawca przewidział pewne wyjątki. Otóż w niektórych przypadkach, aby prowadzić biznes, trzeba uzyskać koncesję, zezwolenie, posiadać określone uprawnienia zawodowe albo posiadać konkretny sprzęt lub warunki lokalowe.

Rodzaje ograniczeń w prowadzeniu działalności

Prawo przedsiębiorców przewiduje reglamentację działalności gospodarczej obejmującą następujące formy prawne:

  • koncesje na działalność gospodarczą,
  • zezwolenia na działalność gospodarczą,
  • wpis do właściwego rejestru działalności regulowanej.

W przypadku niektórych działalności gospodarczych przedsiębiorca może potrzebować licencji. Dotyczy to przede wszystkim firm, których prowadzenie wymaga posiadania specjalnego wykształcenia lub uprawnień do wykonywania określonych zawodów, np. rzeczoznawcy majątkowego, architekta, przewoźnika drogowego. W praktyce licencja ma taki sam skutek jak zezwolenie - oznacza zgodę na podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej, a jednocześnie potwierdza posiadanie określonych uprawnień.

Koncesja to pozwolenie na działalność gospodarczą objęte największymi rygorami. Koncesje na działalność gospodarczą mają zastosowanie w dziedzinach o szczególnym znaczeniu ze względu na bezpieczeństwo państwa lub obywateli albo inny ważny interes publiczny. Chodzi tu o takie dziedziny działalności, które z uwagi na ważny interes publiczny muszą być poddane najmocniejszej formie reglamentacji. Koncesji udzielają ministrowie właściwi ze względu na przedmiot działalności. Organ koncesyjny może odmówić udzielenia koncesji, ograniczyć jej zakres w stosunku do złożonego wniosku albo odmówić zmiany koncesji. Uzyskania koncesji wymaga m.in. prowadzenie działalności w zakresie ochrony osób i mienia.

Dana działalność może wymagać zezwolenia, tylko jeśli zostało to wprost określone w przepisach. Zezwolenia są wydawane po sprawdzeniu, czy przedsiębiorca jest w stanie i ma możliwości techniczne lub organizacyjne wykonywania określonej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca musi spełniać warunki wykonywania tej działalności określone w przepisach. Zezwolenie ma formę decyzji administracyjnej i jest wydawane w trybie postępowania administracyjnego. Może zawierać warunki specjalne, które także trzeba spełnić. Zezwolenie jest wymagane np. przy sprzedaży detalicznej alkoholu, prowadzeniu apteki ogólnodostępnej czy zbieraniu odpadów.

Działalność regulowana jest najprostszą formą reglamentacji działalności gospodarczej w Polsce. Wymaga od przedsiębiorcy:

  • spełnienia określonych warunków jej prowadzenia,
  • złożenia wniosku o wpis do rejestru działalności regulowanej,
  • złożenia oświadczenia o spełnianiu warunków wymaganych do wykonywania tej działalności (jako załącznik do wniosku).

Przedsiębiorca podlegający wpisowi do CEIDG może złożyć wniosek wraz z oświadczeniem również w urzędzie gminy, wskazując organ prowadzący rejestr działalności regulowanej. Rejestry działalności regulowanej są jawne i każdy może je przeglądać za pośrednictwem organu, który je prowadzi. W rejestrze są ujawnione dane dotyczące firmy, NIP lub - na wniosek organu - inne dane, ale tylko te, które są zgodne z przepisami o ochronie danych osobowych.

Zgłaszanie zmian

Wszelkie zmiany w funkcjonowaniu firmy mające związek z uzyskaną koncesją, zezwoleniem czy wpisem do rejestru działalności regulowanej muszą być zgłaszane organowi, który daną decyzję wydał np. o udzieleniu zezwolenia. Przykładowo, w przypadku gdy wspólnicy spółki cywilnej posiadają zezwolenia na sprzedaż alkoholu w restauracji, zmiany składu osobowego takiej spółki będą miały wpływ na ważność zezwolenia. Art. 18 ust. 12 pkt 4 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2023 r. poz. 165 ze zm.) stanowi, że w przypadku zmian składu osobowego w spółce cywilnej, wygaśnięcie zezwolenia następuje już z mocy prawa i nie jest potrzebna do tego żadna decyzja administracyjna organu wydającego zezwolenie. Aby jednak uniknąć konieczności opłacenia np. kolejnej raty opłaty za zezwolenie na sprzedaż alkoholu, należy o fakcie wygaśnięcia zezwolenia poinformować wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, który takie zezwolenie wydał. Ponadto do obowiązków przedsiębiorcy korzystającego z zezwolenia na sprzedaż alkoholu należy zgłaszanie organowi wydającemu zezwolenie wszelkich zmian stanu faktycznego i prawnego, w terminie 14 dni od daty powstania zmiany (chodzi tu np. o zmiany: nazwy firmy, adresu siedziby głównej firmy, składu wspólników spółki cywilnej, tytułu prawnego do lokalu). Wobec tego trzeba złożyć wniosek o wydanie decyzji o wygaśnięciu zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży w związku ze zmianą składu osobowego spółki cywilnej. Wzory takich wniosków dostępne są na stronach internetowych urzędów gmin lub miast.

Przedmiot działalności Organ wydający zezwolenie
- detaliczna sprzedaż alkoholu,
- obrót hurtowy alkoholem do 18%,
- obrót hurtowy alkoholem powyżej 18%,
- sprzedaż alkoholu podczas imprez zamkniętych,
- wyprzedaż hurtowa zapasów napojów alkoholowych do 18% zawartości alkoholu,
- wyprzedaż detaliczna zapasów napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży,
- wyprzedaż hurtowa zapasów napojów alkoholowych powyżej 18% zawartości alkoholu,
wójt, burmistrz lub prezydent miasta (dla sprzedaży detalicznej) oraz marszałek województwa lub minister właściwy do spraw gospodarki (dla sprzedaży hurtowej)
- prowadzenie apteki ogólnodostępnej,
- prowadzenie hurtowni farmaceutycznej,
- prowadzenie punktu aptecznego,
- prowadzenie hurtowni farmaceutycznej produktów leczniczych weterynaryjnych,
Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny
- przetwarzanie odpadów,
- zbieranie odpadów,
- zbieranie odpadów dla przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów,
marszałek województwa, starosta lub regionalny dyrektor ochrony środowiska
- jednorazowe nabycie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
- nabywanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany odbiorca,
- prowadzenie działalności jako podmiot pośredniczący,
- prowadzenie składu podatkowego,
- wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego,
- wysyłanie wyrobów akcyzowych jako zarejestrowany wysyłający.
naczelnik urzędu skarbowego

Koncesjonowaniu podlega prowadzenie działalności gospodarczej m.in. w zakresie:

- ochrony osób i mienia,
- rozpowszechniania programów radiowych i telewizyjnych, z wyłączeniem programów rozpowszechnianych wyłącznie w systemie teleinformatycznym, które nie są rozprowadzane naziemnie, satelitarnie lub w sieciach kablowych,
- przewozów lotniczych,
- prowadzenia kasyna gry,
- poszukiwania, rozpoznawania złóż węglowodorów oraz kopalin stałych objętych własnością górniczą, poszukiwania lub rozpoznawania kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, wydobywania kopalin ze złóż, podziemnego bezzbiornikowego magazynowania substancji, podziemnego składowania odpadów oraz podziemnego składowania dwutlenku węgla,
- wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią i amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym,
- wytwarzania, przetwarzania, magazynowania, przesyłania, dystrybucji oraz obrotu paliwami i energią.

Przykładowe rodzaje działalności wymagające wpisu w rejestrze działalności regulowanej:

- indywidualna praktyka lekarska, indywidualna specjalistyczna praktyka lekarska, grupowa praktyka lekarska, indywidualna praktyka pielęgniarek, położnych, indywidualna specjalistyczna praktyka pielęgniarek, położnych albo grupowa praktyka pielęgniarek,
- prowadzenie ośrodka szkolenia kierowców,
- organizowanie imprez turystycznych,
- usługi detektywistyczne.

TERMINARZ KSIĘGOWY

separatorgoraprzod
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN poleca w sklepie internetowym www.sklep.gofin.pl
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych Ukazuje się co 10 dni
więcej »
Ubezpieczenia i Prawo Pracy Dwutygodnik
więcej »
Poradnik VAT Dwutygodnik
więcej »
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości Dwutygodnik
więcej »
Przegląd Podatku Dochodowego Dwutygodnik
więcej »
Gazeta Podatkowa Ukazuje się w poniedziałki
i czwartki
więcej »
gofin
sgk
www.czasopismaksiegowych.pl
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.