Oznaczanie towarów cenami
Jednym z obowiązków podmiotów prowadzących sklepy jest konieczność prawidłowego oznaczania cenami produktów oferowanych do sprzedaży. W przypadku braku oznaczenia ceną Inspekcja Handlowa wymierza kary finansowe.
Zasady oznaczania cenami
Obecnie sprzedający nie musi umieszczać oznaczenia z ceną na każdym produkcie. Obowiązkowe jest natomiast uwidocznienie ceny w miejscu ogólnodostępnym i dobrze widocznym dla konsumentów, na danym towarze, bezpośrednio przy towarze lub w jego pobliżu. Dokonać tego można m.in. poprzez zamieszczenie tej informacji:
- na wywieszce, czyli na etykiecie, metce, tabliczce, plakacie lub na elektronicznym wyświetlaczu,
- w cenniku,
- w katalogu,
- na obwolucie,
- w postaci nadruku lub napisu na towarze lub opakowaniu.
Kolejnym obowiązkiem jest informowanie o cenie jednostkowej. Cenę jednostkową należy przedstawić odpowiednio za:
- litr lub metr sześcienny - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według objętości,
- kilogram lub tonę - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według masy,
- metr - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według długości,
- metr kwadratowy - dla towaru przeznaczonego do sprzedaży według powierzchni,
- sztukę - dla towarów przeznaczonych do sprzedaży na sztuki.
Wymogu uwidaczniania cen jednostkowych nie stosuje się do:
- towarów, których cena jednostkowa jest identyczna z ceną sprzedaży,
- towarów sprzedawanych ze względu na ich przeznaczenie w zestawach (kompletach),
- towarów nieżywnościowych sprzedawanych ze względu na ich przeznaczenie lub właściwości wyłącznie w parach,
- produktów leczniczych w rozumieniu art. 2 pkt 32 Prawa farmaceutycznego.
Sankcje za brak oznaczeń ceną
Na przedsiębiorcę, który nie wywiązuje się z obowiązku oznaczania ceną oferowanych do sprzedaży towarów (usług), wojewódzki inspektor Inspekcji Handlowej może nałożyć, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości do 20.000 zł. W przypadku ujawnienia co najmniej trzykrotnego w okresie 12 miesięcy braku w zakresie oznaczania ceną, wojewódzki inspektor IH może nałożyć, w drodze decyzji, karę do wysokości 40.000 zł. Okres 12 miesięcy należy liczyć od dnia, w którym stwierdzono naruszenie obowiązków po raz pierwszy.
Nakładając karę i ustalając jej wysokość inspektor ma obowiązek każdorazowo wziąć pod uwagę:
- stopień naruszenia obowiązków,
- dotychczasową działalność przedsiębiorcy,
- wielkość jego obrotów i przychodu.
Nałożenie kary w wysokości maksymalnej może nastąpić przy kumulatywnym spełnieniu wszystkich trzech wymienionych wcześniej przesłanek w najwyższych stopniach naruszenia prawa. Jak wskazuje UOKIK: "W szczególności może to dotyczyć sytuacji, w której w toku kontroli realizowanej u przedsiębiorcy prowadzącego sieć wielu sklepów wielkopowierzchniowych, zostanie ujawniony brak jakichkolwiek informacji o cenach i cenach jednostkowych lub przyczynach obniżek wszelkich towarów lub usług oferowanych konsumentom bądź wszystkie ceny zostały podane w sposób niejednoznaczny, budzący wątpliwości lub uniemożliwiający porównanie cen, przy czym dotychczasowa działalność tego podmiotu była naganna, zaś jego obroty i przychody są bardzo wysokie".
Warto wiedzieć
źródło: www.uokik.gov.pl |
NIEZBĘDNIK
CZASOPISMA I PUBLIKACJE
TERMINARZ KSIĘGOWY
I | II | III | IV | V | VI | VII | VIII | IX | X | XI | XII |
WYDAWNICTWA INTERNETOWE
PRZYDATNE LINKI
- www.AutowFirmie.pl
- www.Czas-Pracy.pl
- www.EmeryturyiRenty.pl
- www.KalkulatoryPodatkowe.pl
- www.KasaFiskalna.pl
- www.KodeksPracy.pl
- www.PodatekDochodowy.pl
- www.PodatekOdNieruchomosci.pl
- www.PodatekVAT.pl
- www.RozliczanieVat.pl
- www.RozliczenieDelegacji.pl
- www.RozliczenieWynagrodzenia.pl
- www.SkladkaZUS.pl
- www.SrodkiTrwale.pl
- www.UmowyCywilnoprawne.pl
- www.UmowyoPrace.pl
- www.UmowaZlecenia.pl