Wydawnictwo Podatkowe
piątek, 22 listopada 2024 r.
          Ostatnia aktualizacja: 21.11.2024 r., godz. 12:02
            Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 19.732
separatorgoraprzod
A A A

Opłaty od jednorazowych produktów z tworzyw sztucznych

Gazeta Podatkowa

Od 1 stycznia 2024 r. jednostki handlu detalicznego, hurtowego oraz jednostki gastronomiczne, które oferują jednorazowe produkty z tworzyw sztucznych z przeznaczeniem na żywność lub napoje, są zobowiązane do pobierania opłaty od konsumenta. Nie ma ona zastosowania m.in. do pojemników na żywność suszoną.

Opłata za kubki i pojemniki

Od nowego roku przedsiębiorcy prowadzący jednostki handlu detalicznego, hurtowego lub jednostki gastronomiczne, w których są oferowane produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w postaci opakowań na napoje lub żywność, są zobowiązani do pobierania opłaty od użytkownika końcowego nabywającego tak zapakowaną żywność lub napoje bądź same te opakowania. Reguła ta ma zastosowanie także w odniesieniu do urządzeń (automatów) vendingowych znajdujących się w innych miejscach niż jednostki handlu detalicznego, hurtowego lub gastronomicznego, np. w zakładach pracy. Tak wynika z art. 3b ust. 1 oraz ust. 2 ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 1903 ze zm.). Powołany przepis dotyczy produktów wymienionych w załączniku nr 6 do tej ustawy. Chodzi o kubki na napoje, w tym ich pokrywki i wieczka oraz pojemniki na żywność. Wśród pojemników na żywność mieszczą się pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczenia w nich żywności, która jest:

  • przeznaczona do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos,
  • zazwyczaj spożywana bezpośrednio z pojemnika oraz
  • gotowa do spożycia bez dalszej obróbki, takiej jak przyrządzenie, gotowanie czy podgrzewanie.

Do opakowań jednorazowego użytku zalicza się pojemniki na żywność typu fast food lub inne posiłki gotowe do bezpośredniego spożycia, z wyjątkiem pojemników na napoje, talerzy oraz paczek i owijek zawierających żywność.

Obowiązek pobierania opłaty od konsumenta nie ma zastosowania do pojemników na żywność, które zawierają ją w formie suszonej lub zimnej wymagającej dalszej obróbki. To samo dotyczy pojemników zawierających więcej niż jedną porcję żywności lub zawierających jedną porcję żywności sprzedawaną w ilości większej niż jedna sztuka.

Produkt jednorazowy

W ujęciu art. 2 pkt 9e ustawy o obowiązkach przedsiębiorców (...) produktem jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych jest produkt, który w całości lub w części jest wykonany z tworzyw sztucznych i który nie został przeznaczony, zaprojektowany ani wprowadzony do obrotu, tak aby osiągnąć w ramach jego cyklu życia wielokrotne użycie przez zwrócenie go do celu powtórnego napełnienia lub ponownego użycia do tego celu, do którego był pierwotnie przeznaczony (przykład). W oparciu o art. 2 pkt 11aa tej ustawy tworzywem sztucznym jest materiał składający się z polimeru w rozumieniu rozporządzenia REACH (rozporządzenia 1907/2006/WE), do którego mogły zostać dodane dodatki lub inne substancje, który może funkcjonować jako główny składnik strukturalny produktów końcowych, ale z wyjątkiem polimerów naturalnych, które nie zostały chemicznie zmodyfikowane. Oznacza to, że tylko polimery naturalne niezmodyfikowane chemicznie nie są uznawane za tworzywo sztuczne. Z kolei substancja niezmodyfikowana chemicznie to taka, której struktura chemiczna pozostaje niezmieniona, nawet jeśli została ona poddana procesowi chemicznemu lub obróbce albo fizycznej transformacji mineralogicznej, np. dla usunięcia zanieczyszczeń (art. 3 pkt 40 rozporządzenia REACH). Dla rozstrzygnięcia, czy polimer nie został zmodyfikowany chemicznie, należy przyjąć rozwiązania określone w wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych. Mianowicie, podejmując decyzję, czy polimer został podczas produkcji chemicznie zmodyfikowany, trzeba wziąć pod uwagę tylko różnicę między wprowadzonym a uzyskanym polimerem, pomijając wszelkie modyfikacje, które mogły mieć miejsce podczas procesu produkcji. Modyfikacje te nie są bowiem istotne dla właściwości oraz zachowania wykorzystanego i ostatecznie uwalnianego do środowiska polimeru.

W świetle tych rozwiązań przedsiębiorca prowadzący jednostkę handlu detalicznego, hurtowego lub jednostkę gastronomiczną, w której oferowane są produkty jednorazowego użytku w postaci opakowań na napoje i żywność wykonane ze zmodyfikowanych chemicznie polimerów naturalnych, jest zobowiązany do pobierania opłaty od konsumentów, tzw. użytkowników końcowych. Na potrzeby tej opłaty za użytkownika końcowego uznaje się podmiot nabywający produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w postaci opakowań na napoje lub żywność w celu ich wykorzystania na potrzeby własne, bez dalszej odsprzedaży. Dla przykładu hurtownik nie pobiera tej opłaty od restauratora, gdyż ten pobierze ją od klienta. Hurtownik, który sprzedaje produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych na napoje lub żywność podmiotowi dla celów dalszej odsprzedaży, jest zobowiązany pobrać opłatę.

Przykłady pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych objętych opłatą:

- pojemnik na żywność wykonany z kartonu z powłoką z tworzywa sztucznego, przeznaczony do umieszczania w nim gorącego lub zimnego posiłku,
- pojemnik na żywność wykonany z tworzyw sztucznych zawierający warzywa i owoce,
- pojemnik na żywność wykonany z tworzyw sztucznych zawierający zimny posiłek,
- pojemnik na żywność wykonany z tworzyw sztucznych zawierający warzywa lub owoce, które nie wymagają dalszej obróbki,
- pojemnik na żywność wykonany z tworzyw sztucznych zawierający deser,
- pojemnik na żywność wykonany z tworzyw sztucznych zawierający przekąski takie jak orzeszki lub krakersy,
- pojemnik na żywność wykonany z tworzyw sztucznych zawierający sosy i produkty do smarowania pieczywa, np. musztardę, ketchup,
- pojemnik na lody wykonany z kartonu z wykładziną z tworzywa sztucznego, z którego zazwyczaj bezpośrednio spożywa się żywność.

Przykłady pojemników na żywność jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, do których nie ma zastosowania opłata:

- pojemnik na żywność z tworzywa sztucznego zawierający mrożony posiłek, który wymaga dalszego przygotowania,
- pudełka na ryby, tacki na mięso wykonane z tworzyw sztucznych zawierające pakowaną żywność, która nie jest przeznaczona do bezpośredniego spożycia, nie jest zazwyczaj spożywana z pojemników na żywność i nie jest gotowa do spożycia bez dalszej obróbki,
- pojemnik na żywność wykonany z tworzyw sztucznych zawierający suszoną żywność lub produkty spożywcze, które wymagają zalania w pojemniku gorącą wodą, np. zupy w proszku.

Wysokość opłaty

Maksymalna stawka opłaty za sztukę produktu jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych wymienionego z w załączniku nr 6 do ustawy o obowiązkach przedsiębiorców (...) będącego opakowaniem wynosi 1 zł. Stawka ta wynika z art. 3c ust. 1 tej ustawy i ma charakter maksymalny. W praktyce rzeczywista kwota tej opłaty jest niższa. Została ona określona w rozporządzeniu wykonawczym. Na gruncie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie stawek opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami (Dz. U. z 2023 r. poz. 2679), które obowiązuje od 1 stycznia 2024 r., opłata ta wynosi:

  • 0,20 zł - dla kubków na napoje, w tym ich pokrywek i wieczek,
  • 0,25 zł - w przypadku pojemników na żywność.
Przykład

Pojemnik na napoje jest wykonany z kartonu i pokryty powłoką z tworzywa sztucznego, dla zapewnienia ochrony przed wodą.

Pojemnik uznaje się za produkt wielomateriałowy składający się z więcej niż jednego materiału, z których jeden jest tworzywem sztucznym. W takim przypadku produkt końcowy jest postrzegany jako częściowo wykonany z tworzywa sztucznego. Zatem uznaje się go za produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych objęty opłatą w wysokości 20 groszy, o której mowa w rozporządzeniu MKiŚ w sprawie stawek opłaty za produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych będące opakowaniami.

TERMINARZ KSIĘGOWY

separatorgoraprzod
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN poleca w sklepie internetowym www.sklep.gofin.pl
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych Ukazuje się co 10 dni
więcej »
Ubezpieczenia i Prawo Pracy Dwutygodnik
więcej »
Poradnik VAT Dwutygodnik
więcej »
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości Dwutygodnik
więcej »
Przegląd Podatku Dochodowego Dwutygodnik
więcej »
Gazeta Podatkowa Ukazuje się w poniedziałki
i czwartki
więcej »
gofin
sgk
www.czasopismaksiegowych.pl
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.