Wydawnictwo Podatkowe
piątek, 22 listopada 2024 r.
          Ostatnia aktualizacja: 22.11.2024 r., godz. 12:03
            Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 19.732
separatorgoraprzod
A A A

Ujęcie w księdze wydatków poniesionych przed rozpoczęciem działalności

Gazeta Podatkowa

Podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą, który dochód z niej będzie ustalał na podstawie księgi podatkowej, powinien jako pierwszą pozycję w księdze wpisać spis z natury sporządzony na dzień rozpoczęcia działalności. Następnie będzie do niej wpisywał przychody podatkowe dotyczące tej działalności oraz koszty ich uzyskania, w tym poniesione przed rozpoczęciem działalności.

Spis z natury

Obowiązek sporządzenia i wpisania do księgi spisu z natury m.in. na dzień rozpoczęcia działalności w trakcie roku podatkowego wynika z § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544). Spisem z natury należy objąć nabyte lub wytworzone przed podjęciem działalności: towary handlowe, materiały (surowce) podstawowe i pomocnicze, półwyroby, produkcję w toku, wyroby gotowe oraz braki i odpady. Przy czym na dzień rozpoczęcia działalności gospodarczej nie wszystkie te składniki wystąpią. Co istotne, zgodnie z § 25 ust. 3 rozporządzenia, w spisie tym trzeba uwzględnić również towary stanowiące własność podatnika, znajdujące się w dniu spisu poza jego zakładem, a także towary obce będące w zakładzie podatnika. Wyceny spisu z natury trzeba dokonać najpóźniej w terminie 14 dni od dnia jego zakończenia według reguł wskazanych w § 26 rozporządzenia. Wycenie nie podlegają towary obce, wystarczy określenie ich ilości i wskazanie właściciela.

Spis z natury można wpisać do księgi na dwa sposoby:

1) według poszczególnych rodzajów składników lub

2) w jednej pozycji (sumie), gdy na podstawie spisu sporządzono odrębne, szczegółowe zestawienie poszczególnych składników, które przechowuje się z księgą.

Spis z natury wpisuje się do księgi jako pierwszą pozycję. Z rozporządzenia nie wynika, w której kolumnie należy dokonać tego zapisu. W praktyce jest on ujmowany w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" lub 15 czy 17 "Uwagi". Jeśli spis zostanie ujęty w kolumnie 10, trzeba pamiętać, aby jego wartość nie została zsumowana z innymi kosztami wpisywanymi w tej kolumnie.

Należy zaznaczyć, że nawet gdy na dzień rozpoczęcia działalności podatnik nie ma żadnych składników majątku podlegających spisowi z natury, jest zobligowany do sporządzenia go (wpisuje się wtedy stany zerowe). Wówczas do księgi podatkowej w pierwszej pozycji przedsiębiorca wpisze "0".

Środki trwałe

Na cele działalności przedsiębiorca może przekazać środki trwałe, czyli składniki majątku spełniające warunki określone w art. 22a ustawy o pdof (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), nabyte przed dniem rozpoczęcia działalności. Podatnik sporządza wówczas oświadczenie, w którym zamieszcza: datę przekazania środka trwałego na potrzeby działalności, jego szczegółowy opis oraz ustaloną wartość początkową. Gdy środek trwały został zakupiony, jego wartość początkową ustala się, co do zasady, na podstawie ceny nabycia. Jednak gdy składnik majątku przed wprowadzeniem do ewidencji środków trwałych został nabyty do majątku prywatnego osoby fizycznej i tak był wykorzystywany, jego wartością początkową będzie cena nabycia, jeśli nie jest wyższa od wartości rynkowej. Jeżeli jest wyższa od wartości rynkowej - wówczas to wartość rynkowa stanowi wartość początkową. Tak wynika z wprowadzonej z dniem 1 stycznia 2022 r. regulacji w art. 22g ust. 1 pkt 1 ustawy o pdof. Gdy nie można ustalić ceny nabycia, wartość początkową środka trwałego określa się zgodnie z art. 22g ust. 8 ustawy o pdof.

Środki trwałe, w tym te nabyte przed rozpoczęciem działalności, wpisuje się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, którą należy prowadzić łącznie z księgą podatkową. Wartości początkowej środków trwałych nie ujmuje się w księdze. Kosztem podlegającym ewidencji w księdze są odpisy amortyzacyjne od środków trwałych. Kwotę poszczególnych odpisów amortyzacyjnych (lub jednorazowego odpisu) wpisuje się do księgi w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki".

Składników majątku spełniających definicję środków trwałych o wartości początkowej (ustalonej zgodnie z art. 22g ustawy o pdof) nieprzekraczającej 10.000 zł podatnik może nie kwalifikować do środków trwałych i ich wartość wpisać do księgi jako koszt w kolumnie 13 w dacie przekazania ich do używania na cele firmy (por. art. 22d ust. 1 ustawy o pdof). Podstawą tego zapisu może być, tak jak w przypadku środków trwałych, oświadczenie podatnika (przykład).

Pozostałe wydatki

Zanim podatnik rozpocznie działalność, może w związku z tym ponosić także inne wydatki, np. na zakup artykułów biurowych, zakup usług reklamy, czynsz za najem lokalu, ubezpieczenia majątkowe oraz OC działalności. Jeśli wydatki te poniesiono w celu osiągnięcia przychodów z działalności lub zachowania albo zabezpieczenia tego źródła przychodów i nie zostały one wymienione w art. 23 ustawy o pdof jako niestanowiące kosztów uzyskania przychodów, podatnik może uwzględnić je w kosztach uzyskania przychodów (por. art. 22 ust. 1 ustawy o pdof). Takie wydatki poniesione przed podjęciem działalności uznane za koszty podatkowe na podstawie dowodów ich poniesienia wpisuje się do księgi w kolumnie 13 w dniu rozpoczęcia działalności. Będą one stanowiły koszty uzyskania przychodów w okresie, w którym ujęto je w księdze - mimo że zostaną do niej wpisane pod datą poniesienia, tj. wystawienia faktury lub innego dowodu. Trzeba jednak zaznaczyć, że prowadząc księgę metodą memoriałową, koszty pośrednio związane z przychodami dotyczące okresu przekraczającego rok podatkowy (w tym np. koszty ubezpieczeń, najmu) w części przypadającej na lata następujące po roku rozpoczęcia działalności, trzeba rozliczyć w tych kolejnych latach (por. art. 22 ust. 5c ustawy o pdof).

Przykład

Założenia

Przedsiębiorca niebędący podatnikiem VAT rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w dniu 10 stycznia 2024 r. Podatek dochodowy będzie ustalał na podstawie księgi podatkowej. Przed dniem rozpoczęcia działalności podatnik:

- zakupił na potrzeby firmy materiały podstawowe o wartości 2.600 zł, które ujął w spisie z natury sporządzonym na dzień rozpoczęcia działalności,
- uregulował czynsz za grudzień 2023 r. dotyczący wynajmowanego na cele firmy lokalu, w którym organizowano działalność, w kwocie 1.600 zł - faktura z dnia 29 grudnia 2023 r.,
- zlecił wykonanie usługi remontowej mającej na celu odświeżenie wynajmowanego lokalu, której koszt według faktury wystawionej 3 stycznia 2024 r. wyniósł 1.800 zł.

W dniu 10 stycznia 2024 r. przedsiębiorca na cele firmy przekazał prywatny laptop, którego wartość rynkowa to 3.400 zł (cena jego nabycia to 5.000 zł). Laptop nie został zakwalifikowany jako środek trwały, jego wartość odniesiono bezpośrednio w koszty.

Zapisy w księdze podatkowej

Przedsiębiorca ujął w księdze podatkowej za styczeń 2024 r.:

1) pod datą 10 stycznia 2024 r. spis z natury (w pierwszej pozycji księgi), wpisując w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" kwotę 2.600 zł,
2) pod datą 29 grudnia 2023 r. fakturę za najem lokalu, ujmując w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" wartość 1.600 zł,
3) pod datą 3 stycznia 2024 r. fakturę za usługę remontową, wpisując w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" kwotę 1.800 zł,
4) pod datą 10 stycznia 2024 r. na podstawie sporządzonego przez siebie oświadczenia wartość przekazanego na cele firmy laptopa, wpisując w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki" kwotę 3.400 zł.

TERMINARZ KSIĘGOWY

separatorgoraprzod
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN poleca w sklepie internetowym www.sklep.gofin.pl
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych Ukazuje się co 10 dni
więcej »
Ubezpieczenia i Prawo Pracy Dwutygodnik
więcej »
Poradnik VAT Dwutygodnik
więcej »
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości Dwutygodnik
więcej »
Przegląd Podatku Dochodowego Dwutygodnik
więcej »
Gazeta Podatkowa Ukazuje się w poniedziałki
i czwartki
więcej »
gofin
sgk
www.czasopismaksiegowych.pl
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.