Wydawnictwo Podatkowe
poniedziałek, 25 listopada 2024 r.
          Ostatnia aktualizacja: 22.11.2024 r., godz. 13:35
            Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 19.732
separatorgoraprzod
A A A

Przedsiębiorca nie musi zgadzać się z ustaleniami kontrolerów

Gazeta Podatkowa

Przedsiębiorca, prowadząc działalność gospodarczą, może być kontrolowany przez różne organy i inspekcje. Biznesmen nie musi zgadzać się z ustaleniami inspektorów. Ustawodawca wyposażył go w narzędzie w postaci sprzeciwu od czynności kontrolnych. Na czym on polega? Kiedy można z niego skorzystać? W jaki sposób tego dokonać?

Kiedy przysługuje sprzeciw od kontroli?

Przedsiębiorca może wnieść sprzeciw wobec podjęcia i wykonywania przez organ kontroli czynności z naruszeniem art. 48, art. 49, art. 50 ust. 1 i ust. 5, art. 51 ust. 1, art. 54 ust. 1, art. 55 ust. 1 i ust. 2 oraz art. 58 Prawa przedsiębiorców. Sprzeciw może zostać złożony, gdy:

  • przedsiębiorca nie został zawiadomiony o zamiarze wszczęcia kontroli,
  • kontrola jest prowadzona na podstawie wadliwego zawiadomienia przy uchybieniu terminów w tym zakresie,
  • kontrola została podjęta bez okazania legitymacji służbowej i upoważnienia do jej przeprowadzenia lub na podstawie wadliwego upoważnienia bądź z naruszeniem treści upoważnienia,
  • kontrola jest prowadzona podczas nieobecności przedsiębiorcy lub innej upoważnionej przez niego osoby,
  • czynności kontrolne przeprowadzono poza siedzibą przedsiębiorcy lub miejscem wykonywania działalności gospodarczej oraz poza godzinami pracy lub czasu faktycznego prowadzenia działalności kontrolowanej firmy,
  • u kontrolowanego przedsiębiorcy została podjęta kontrola i równocześnie jest prowadzone więcej niż jedno postępowanie kontrolne,
  • został przekroczony dopuszczalny maksymalny czas trwania kontroli,
  • podjęto i przeprowadzono kontrolę bez ograniczeń czasowych w przypadkach innych niż te wyszczególnione w art. 55 ust. 2 Prawa przedsiębiorców,
  • ten sam organ przeprowadził ponowną kontrolę.

Jest to katalog zamknięty. Oznacza to, że uchybienia kontrolerów w zakresie innych regulacji nie dają podstaw do wniesienia sprzeciwu od czynności kontrolnych.

Przypadki, gdy sprzeciw nie jest dopuszczalny

Dla Prenumeratorów GOFIN
f
Ujednolicone przepisy Prawa przedsiębiorców dostępne w serwisie www.przepisy.gofin.pl »

W art. 59 ust. 2 Prawa przedsiębiorców ustawodawca zamieścił wyłączenia przedmiotowe, w których wniesienie sprzeciwu jest niedopuszczalne. Wniesienie sprzeciwu nie jest dopuszczalne, w przypadku gdy organ przeprowadza kontrolę, powołując się na przepisy art. 48 ust. 11 pkt 2, art. 50 ust. 2 pkt 2, art. 54 ust. 1 pkt 2, art. 55 ust. 2 pkt 2 oraz art. 62. Wyłączenia te można podzielić na 2 grupy - z uwagi na okoliczności prowadzenia kontroli i rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej, której kontrola dotyczy.

Przykładowo sprzeciwu nie można wnieść w przypadku:

  • braku zawiadomienia o kontroli w sytuacji, gdy organ kontrolny powołuje się na przeciwdziałanie popełnieniu przestępstwa, wykroczenia, przeciwdziałanie popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego albo zabezpieczenie dowodów jego popełnienia,
  • prowadzenia czynności kontrolnych bez obecności przedsiębiorcy lub jego przedstawiciela, w sytuacji gdy jest to niezbędne do przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa, wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego albo zabezpieczenia dowodów jego popełnienia,
  • prowadzenia więcej niż jednej kontroli, w sytuacji gdy ratyfikowane umowy międzynarodowe albo bezpośrednio stosowane przepisy prawa Unii Europejskiej stanowią inaczej,
  • przekroczenia limitu czasu trwania kontroli, w razie gdy przeprowadzenie kontroli jest niezbędne do przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa, wykroczenia, przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego albo zabezpieczenia dowodów jego popełnienia.

Procedura wniesienia sprzeciwu

Przedsiębiorca wnosi sprzeciw na piśmie do organu kontroli, którego czynności sprzeciw dotyczy. Należy tego dokonać w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli przez organ kontroli lub wystąpienia przesłanki do wniesienia sprzeciwu. Termin liczy się od dnia następnego po wszczęciu inspekcji. Za datę wniesienia sprzeciwu uznaje się datę jego wpływu do organu.

O wniesieniu sprzeciwu przedsiębiorca zawiadamia na piśmie kontrolującego.


Aby sprzeciw był skuteczny, przedsiębiorca musi go złożyć w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli przez organ lub wystąpienia przesłanki do wniesienia sprzeciwu.

Skutki wniesienia sprzeciwu

Wniesienie sprzeciwu powoduje wstrzymanie:

1) czynności kontrolnych przez organ kontroli, którego czynności sprzeciw dotyczy - z chwilą doręczenia kontrolującemu zawiadomienia o wniesieniu sprzeciwu,

2) biegu czasu trwania kontroli - od dnia wniesienia sprzeciwu do dnia zakończenia postępowania wywołanego jego wniesieniem.

W przypadku wniesienia sprzeciwu organ kontroli może, w drodze postanowienia, dokonać zabezpieczenia dowodów mających związek z przedmiotem i zakresem kontroli, na czas rozpatrzenia sprzeciwu. Zabezpieczeniu podlegają dokumenty, informacje, próbki wyrobów oraz inne nośniki informacji, jeżeli stanowią lub mogą stanowić dowód w toku kontroli. Organ ma 3 dni robocze, licząc od dnia otrzymania sprzeciwu, na jego rozpatrzenie. W efekcie wydaje postanowienie o:

  • odstąpieniu od czynności kontrolnych,
  • kontynuowaniu czynności kontrolnych.

Nierozpatrzenie sprzeciwu w terminie jest równoznaczne w skutkach z wydaniem przez organ właściwy postanowienia o odstąpieniu od czynności kontrolnych.

Zażalenie i skarga

W razie wydania postanowienia o kontynuacji czynności kontrolnych przedsiębiorca może złożyć zażalenie. Ma na to 3 dni od dnia doręczenia mu postanowienia. Właściwy organ rozpatruje zażalenie w ciągu 7 dni od dnia jego wniesienia oraz wydaje postanowienie o:

  • utrzymaniu w mocy zaskarżonego postanowienia,
  • uchyleniu zaskarżonego postanowienia i odstąpieniu od czynności kontrolnych.

Nierozpatrzenie zażalenia w terminie jest równoznaczne w skutkach z wydaniem postanowienia o uchyleniu zaskarżonego postanowienia i odstąpieniu od czynności kontrolnych.

Natomiast jeżeli organ II instancji pomimo zażalenia utrzyma postanowienie w mocy, to przedsiębiorca może wnieść skargę do sądu administracyjnego.

Skuteczne wniesienie sprzeciwu - checklista
- sprzeciw musi zostać wniesiony przez podmiot do tego uprawniony
- sprzeciw musi zostać sporządzony w formie pisemnej
- sprzeciw należy uzasadnić
- sprzeciw trzeba wnieść w trakcie prowadzenia czynności kontrolnych
- należy dochować terminu do wniesienia sprzeciwu
- należy dopełnić obowiązku zawiadomienia kontrolujących o wniesieniu sprzeciwu - dokonuje się tego na piśmie

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 6.03.2018 r. - Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.)

TERMINARZ KSIĘGOWY

separatorgoraprzod
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN poleca w sklepie internetowym www.sklep.gofin.pl
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych Ukazuje się co 10 dni
więcej »
Ubezpieczenia i Prawo Pracy Dwutygodnik
więcej »
Poradnik VAT Dwutygodnik
więcej »
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości Dwutygodnik
więcej »
Przegląd Podatku Dochodowego Dwutygodnik
więcej »
Gazeta Podatkowa Ukazuje się w poniedziałki
i czwartki
więcej »
gofin
sgk
www.czasopismaksiegowych.pl
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.