Wydawnictwo Podatkowe
piątek, 17 maja 2024 r.
          Ostatnia aktualizacja: 16.05.2024 r., godz. 12:53
            Ilość wizyt w ciągu ostatnich 30 dni - 19.732
Uwaga: Do 20 maja 2024 r. roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne przez przedsiębiorców Uwaga: Do 17 maja 2024 r. czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymagań
separatorgoraprzod
A A A

Prowadzenie książki kontroli w wersji papierowej

Gazeta Podatkowa

Od niespełna 7 miesięcy prowadzimy działalność gospodarczą. Otrzymaliśmy zawiadomienie o planowanej kontroli z Państwowej Inspekcji Pracy. Wiemy, że jednym z obowiązków jest prowadzenie książki kontroli. W jakiej formie należy to robić? Czy wpisy takie mogą być dokonywane np. w zeszycie?

Przedsiębiorca prowadzi i przechowuje w swojej siedzibie książkę kontroli oraz upoważnienia i protokoły kontroli. Zasady prowadzenia książki kontroli uregulowane są w art. 57 Prawa przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221 ze zm.). Ustawodawca dopuszcza dwie formy jej prowadzenia: papierową lub elektroniczną. Tym samym przedsiębiorca może prowadzić książkę kontroli w formie papierowej i dodatkowo w formie elektronicznej, jak również może ograniczyć się do prowadzenia książki kontroli tylko w jednej z tych form.

Zatem to do Czytelników należy wybór formy prowadzenia książki kontroli. Jeżeli Czytelnicy chcieliby prowadzić ją w formie tradycyjnej, papierowej, to mogą skorzystać ze specjalnych, gotowych druków książek, które są dostępne w sklepach papierniczych czy księgarniach, ze wzoru dostępnego w Programie DRUKI Gofin lub przeznaczając na ten cel zwykły zeszyt.

Książka kontroli powinna zawierać wpisy obejmujące:

  • oznaczenie organu przeprowadzającego kontrolę,
  • oznaczenie upoważnienia do kontroli,
  • zakres przedmiotowy przeprowadzonej kontroli,
  • daty podjęcia i zakończenia kontroli.

W przypadku książki papierowej wpisy do niej dokonywane są przez inspektorów. Wpisów do książki prowadzonej w formie elektronicznej dokonuje sam przedsiębiorca.

W razie wszczęcia kontroli przedsiębiorca niezwłocznie powinien okazać kontrolującemu książkę kontroli. Przedsiębiorca nie okazuje książki kontroli, jeżeli jej okazanie jest niemożliwe ze względu na udostępnienie jej innemu organowi kontroli. W takim przypadku przedsiębiorca okazuje książkę kontroli w siedzibie organu kontroli w terminie 3 dni roboczych od dnia zwrotu tej książki przez inny organ kontroli. Co istotne, inspektorzy nie posiadają uprawnienia do tego, aby w jakikolwiek sposób przymusić kontrolowanego do okazania książki kontroli. Nieokazanie jej nie powinno w jakikolwiek sposób wpływać na skuteczność prowadzonych czynności kontrolnych, ewentualnie kontroler może (ale nie musi) odnotować ten fakt w protokole kontroli.

Przeglądanie książki kontroli przez organ, jak wszystkie czynności kontrolne w ramach prowadzonego postępowania, powinno odbywać się w obecności przedsiębiorcy lub upoważnionego przez przedsiębiorcę podmiotu, na miejscu, w siedzibie przedsiębiorcy. Panuje pogląd, zgodnie którym organ kontroli może robić notatki z książki kontroli czy kopiować ją, jednak wykluczone jest jej wyniesienie z firmy przedsiębiorcy (miejsce prowadzenia czynności kontrolnych). Niedopuszczalne jest też jej zajęcie jako formy zabezpieczenia dowodów. Poza tym organ nie może zmieniać zapisów książki kontroli dokonanych wcześniej.

Przykładowy fragment książki kontroli
Przykładowy fragment książki kontroli

TERMINARZ KSIĘGOWY

separatorgoraprzod
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN poleca w sklepie internetowym www.sklep.gofin.pl
Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych Ukazuje się co 10 dni
więcej »
Ubezpieczenia i Prawo Pracy Dwutygodnik
więcej »
Poradnik VAT Dwutygodnik
więcej »
Zeszyty Metodyczne Rachunkowości Dwutygodnik
więcej »
Przegląd Podatku Dochodowego Dwutygodnik
więcej »
Gazeta Podatkowa Ukazuje się w poniedziałki
i czwartki
więcej »
gofin
sgk
www.czasopismaksiegowych.pl
forum
sklep
gazeta podatkowa
 
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.